Bolí vás záda? A není to z jógy?

Možná vás překvapí, že to spolu může souviset, vždyť jóga je přece synonymem pro zdraví! No, ne tak docela…

Dnes se v józe většinou učí pozice, které nejsou pro naše evropská těla vůbec vhodné a které nejsou ani proveditelné, pokud se v nich vyloženě nezalomíme. 

Možná to nebudete chtít slyšet, ale to extrémní protahování a rozsahy nám vlastně škodí. Asi vás k tomu napadá něco jako: “Vždyť můj učitel to dělá už roky a nic ho nebolí a co všechny ty fotky a videa na sociálních sítích? To přece nemůže každého bolet!” No, zatím třeba ne, ale čtěte dále.

Jóga jako cesta řízené sebedestrukce

Vyvedu vás z rozšířeného omylu, že jogíny nic nebolí. Od svých kolegů neustále slyším, kde je co bolí a co se jim zablokovalo. Dokonce občas narazím na nějaké přiznání lektorů na sociálních sítích. Obrovským paradoxem je, že bolest většinu lidí od jejich neuvážené praxe neodradí. Přitom se jedná o porušování nejdůležitější jógové zásady – nenásilí.

Sama mám s jógou velice bolestnou zkušenost a doteď léčím její následky.

Na oko všechno vypadá úžasně – pružné tělo, impozantní rozsahy, ale často se za tím skrývá spousta bolesti, kterou z fotky nebo na první pohled bohužel nepoznáte. A taky spousta zatuhlosti, kterou ale pouhým okem rozeznat můžete.

Mnohdy se totiž vůbec nejedná o pružnost svalů, ale o uvolněné vazy a šlachy a o nestabilitu kloubů, tedy o hypermobilitu. Toto téma brzy více rozvedu v dalším článku.

Na co si dát pozor?

Dám vám tip, jak při tolik oblíbených záklonech poznat, že něco není v pořádku a že byste to neměli napodobovat.

Zdroj: yogajournal.com

Instagram je takových pozic plný, protože vypadají atraktivně. Když se však na zakloněné tělo – zde v pozici luku (dhanurásana) – dobře podíváte, zjistíte, že dotyčné odstávají žebra od hrudníku (= má zkrácené břicho) a že hrudní páteř není prohnutá a ke zlomu dochází V BEDRECH. Mluví se o hrudních záklonech a přitom se dělají v bedrech. Zvláštní, že?

Když se takto zlomíme, dochází k velkému stlačení bederních obratlů a hrozí poškození páteře!!

Zrádný ThL přechod

Máme na páteři takové záludné a velice citlivé místo, říká se mu thorakolumbální přechod (přechod hrudní a bederní páteře) a ten je bohužel velmi mobilní, až hypermobilní.

Většina z nás má hrudník zatuhlý, a tudíž si to tělo kompenzuje jinde. Hádejte kde! No v ThL, protože tam to (bohužel) jde. Jen napřímit hrudní páteř je pro dnešního člověka obrovsky těžké, natož ji zaklonit.

Zdroj: kranio-ostrava.cz

Takže pozor na to! Záklony jsou pro tělo velice prospěšné, ale musíte je umět udělat a vaše tělo vám je musí v prvé řadě anatomicky umožnit. Bohatě stačí se pro začátek umět v hrudníku napřímit, věřte mi.

Jak ne / jak ano

O hluboké záklony už se dávno nepokouším, ale trochu jsem se pro vás obětovala a níže uvidíte výsledek, jak by to opravdu v žádném případě vypadat NEMĚLO a jak to bohužel dost často vypadá.

Takto ne – kobra se zalomenými bedry

Moje břicho je povolené, takže bedra se nádherně prohýbají, ale hrudník? Ten se ani nehne. Často můžete vidět i zalomený krk – typické např. pro školu ashtanga jógy. Já jsem si už další násilí působit nechtěla, takže mám krk pouze v prodloužení.

A zde je varianta, jak ano. Na Instagramu s tím asi moc srdíček neposbíráte, ale vaše tělo vám za to poděkuje a odmění se tím, že vás přestane nebo ani nezačne bolet.

Takto ano – mírný záklon

Mimochodem, je velice těžké tuto pozici správně nastavit – mnohem těžší, než ji udělat špatně!

Podotýkám, že i když se o to snažím už nějaký ten pátek, stále mám rezervy. A to jsme, prosím, u základní pozice. Jak potom chceme dělat ty pokročilé, když neumíme ani správně ležet?

Jak pozici dělám?

Opřu se o pánev a o paže, ramena uvolním a snažím se je táhnout spolu s lopatkami do šířky. Vytahuji se za hlavou a kost křížovou táhnu k patám. Břicho je díky opoře a vytažení aktivní. Jakmile povolím, automaticky se mi zvedne zadek nahoru a začnu se lámat.

Záklon by měl být postupný, plynulý. Dělá se v co největším napřímení a v co největší délce páteře. 

Nemůžu ale házet všechny do jednoho pytle, a tak je třeba zmínit i to, že někteří lidé skutečně mají pro jógovou gymnastiku optimální anatomické dispozice. Takových je ale jen hrstka a vy k nim nejspíše nepatříte, pokud čtete tento článek.

Ten zbytek dříve či později pocítí bolest, pokud se bude v pozicích neustále prohýbat a kroutit do všech možných i nemožných směrů. Sice to pro někoho může vypadat zajímavě na fotkách, ale pro naše tělo to prostě není dobré. Já vím, je to tvrdé, ale je to tak. 

Fajn, takže co s tím, pokud vás z jógy něco bolí nebo pokud nechcete, aby něco bolet začalo?

1) První pomoc = UBRAT PLYN

Pozorovat tělo a vnímat, co mu dělá a nedělá dobře. Ano, je to takto prosté. Někdo na to přijde rychleji, někomu to bude trvat déle.

Obecně trpíme hlavně proto, že ztrácíme schopnost vnímat tělo, které nám dává naprosto jasné signály, co ano a co ne. Toužíme po výsledcích, chceme podávat výkony a jdeme přes bolest. 

Odpočinek a pozorování v pozici dítěte

Cvičte pomalejší jógu, abyste měli dost času každou pozici zaujmout a pak ji nechat doznít. Při doznění pozorujte, co se s vámi děje. Cítíte se příjemně nebo někde něco bolí? Nemusí to být žádná obrovská bolest, může to být jen jemný pocit diskomfortu. Ani ten není v pořádku.

Tím diskomfortem ale nemyslím, že se vám třepou zatěžované svaly a jste unavení. To v pořádku samozřejmě je. Jóga není jen ťuťu ňuňu válečka.

2) Nenapodobujte

Nenapodobujte slepě to, co vidíte, když nevíte, co se za tím skrývá.

Zdroj: yogabaron.com

Musíte ásaně porozumět, jinak jen obkreslíte formu, ale uvnitř nebude mít ten správný obsah. 

Pokud obsah (zatím) nechápete, prostě takovou ásanu nedělejte. Jóga není o mrskání pozic, je to vědomý přístup k životu a ne bezmyšlenkovitý tělocvik.

Znova upozorňuji, že spousta ásan není v tradičním provedení pro nás Evropany vhodná.

3) Jóga bez bolesti 

Abych vám jógovou cestu ulehčila a nemuseli jste roky studovat a zkoušet to metodou pokus-omyl jako já, vytvořila jsem pro vás Klub online jogínek, kde vás naučím principy zdravého pohybu a ukážu vám, jak se jógou nezranit. 

Držím vám palce na vaší jógové cestě a přeji vám, aby v ní bylo co nejméně bolesti!

S vlídností, Tereza

Učím jógu tak, aby nebolela, ale od bolesti pomáhala. Funkčně a jednoduše :) Více o mně se můžete dočíst zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů