Nebezpečné pokyny na lekcích jógy – část 1.

Když bych vám teď řekla, abyste otevřeli hrudník, jaký pohyb byste udělali? Ten z prvního nebo z druhého obrázku? Asi z toho prvního, že?

Já před časem taky. Není se čemu divit, takhle se to na józe učí. Takhle máme zafixováno, že je to správně. Takhle si myslíme, že otevíráme své srdce. A ono ne.

V tomto článku vám vysvětlím, proč je to nebezpečné a neměli byste to dělat a zároveň vám dám tip, jak skutečně otevřít hrudník. 

V článku o bolesti zad z jógy už jsem psala o přetěžování páteře v oblasti ThL (přechod hrudníku a beder). Pokud jste ho ještě nečetli, určitě to napravte :)

Jen ve zkratce: přechody obecně jsou na páteři více mobilní a u některých až hypermobilní. Pokud nemáte dostatečnou oporu core a dostatečnou délku břišních svalů, tak se při snaze o záklon v pozici ZLOMÍTE. Výsledkem nebude otevřené srdce a zdravá páteř, ale přetížení zad s rizikem výhřezu ploténky.

Zdroj: masaze-dano.cz

Jak se otevírání hrudníku na józe učí? 

Otevírání hrudníku se učí pomocí “vyprsení” aneb táhněte hrudní kost co nejvíce nahoru a stáhněte lopatky k sobě. Toto ale paradoxně s hrudní částí páteře neudělá vůbec nic (tzn. záklon se nekoná) a akorát dojde k již zmiňovanému zlomu v bedrech, případně na krční páteři. O riziku oploštění hrudní kyfózy nemluvě.

Pokyn “otevřete hrudník” není sám o sobě špatný, pokud tedy není myšlen stylem uvedeným výše, ale je potřeba k němu dát správné instrukce. 

Jak na to tedy správně? 

Je to velmi prosté, ale pokud jste zvyklí to dělat postaru, možná vás to nebude dostatečně uspokojovat :) To je riziko přechodu z běžné jógy na jógu bez bolesti.

Otevření hrudníku = vytvoření prostoru v hrudníku 

Pokud chcete skutečně otevřít hrudník, tzn. udělat v něm prostor, je potřeba táhnout ramena a lopatky DO ŠÍŘKY = OD SEBE, ne tedy k sobě, jak se tomu děje, když se vyprsíte.

Proč?

Chceme vytvořit prostor pro bránici, aby se mohla při nádechu plně rozvinout. Když je funkční bránice, je naše páteř v bezpečí a to jde především. Vždy je však potřeba komplexního pohledu na tělo a pokud není dobře nastavena pánev, hrudníkem to bohužel nezachráníme.

Zdroj: sideplayer.cz

Co dalšího vám může pomoci?

  • Představujte si, že se chcete usmát klíčními kostmi, že se jimi chcete nadechnout doširoka, do úsměvu.

Smějící se klíční kosti

  • Zkuste se pocitově hrudníkem opřít o pomyslnou oporu za vámi, jako by tam byla zeď. Pro lepší pochopení můžete zkusit nahlas vyslovit písmeno “GGG” nebo si malíkovou hranou dlaně lehce zatlačit proti hrudní kosti. Měli byste při tom cítit, jako by se vaše hrudní kost chtěla opřít mezi lopatky.

Představa opory hrudníku pomocí dlaně

Kdy hrudník otevírat?

V podstatě pořád. Vsedě, vleže, vestoje. Otevření hrudníku není otázka záklonu, jak jste si možná původně mysleli a jak jsem si to myslela i já, ale je to otázka správného postavení bránice vůči pánvi.

Pokud je pro vás to, o čem píšu, zatím příliš abstraktní a i když byste chtěli cvičit správně, vlastně nevíte jak, můžete:

          NEBO

  • 2
    kouknout ke mně do  Klubu online jogínek
    Vysílám v něm 2-3x týdně živě jógová videa plná jednoduchých, účinných a srozumitelně vysvětlených pozic.

          NEBO

Mějte se krásně a otevírejte své hrudníky s laskavostí k vašemu tělu :) Kdyby cokoliv, nebojte se mi napsat.

S vlídností, Tereza

Učím jógu tak, aby nebolela, ale od bolesti pomáhala. Funkčně a jednoduše :) Více o mně se můžete dočíst zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů